Trailers och programinformation
Varför gör ni reklam för appen Sveriges Radio Play i era radiosändningar ?
I vårt uppdrag ingår att informera om vårt utbud och det har vi gjort under en lång tid genom att sända programinformation i form av så kallade trailers och puffar. Men numera använder många lyssnare radion och radions innehåll på ett helt annat sätt än tidigare. Förändringen har gått snabbt de senaste åren - många söker nu program och nyheter efter intresse och personliga preferenser och de vill ha tips om både vad de kan lyssna på, och när och hur de kan lyssna. Och eftersom alla lyssnare lyssnar olika länge och vid olika tidpunkter så sänder vi samma trailer på olika tider för att så många av våra lyssnare som möjligt ska ha chansen att ta del av programinformationen.
Tidigare hade vi bara trailers i radion om kommande radioprogram och sändningstider. När vi undersöker hur publiken lyssnar och vilken information de vill ha av oss märker vi dock att det inte fungerar lika bra idag. Därför hänvisar vi även till vår app, Sveriges Radio Play, där man kan lyssna på allt vårt innehåll.
Varför måste ni tala om vilken kanal jag lyssnar på?
"P1, Sveriges Radio" samt "P2, en värld av musik" är exempel på två av våra kanalsignaturer.
Tanken med kanalsignaturen handlar om att Sveriges Radio bara är ett bland ett otal mediebolag. Så var det inte för ett par decennier sedan.
Om man lyssnar på samma kanal varje dag kan det så klart te sig onödigt att få denna information men om man är en nytillkommen lyssnare så är det viktigt att vara tydlig med vem som sänder ut och vart man ska vända sig med frågor om till exempel innehållet.